Sinds april 2017 coach ik wekelijks met veel plezier de ‘plus’ kinderen van twee kleuterklassen in Apeldoorn. Zij hebben een ontwikkelingsvoorsprong op hun leeftijdgenootjes en daardoor meer uitdaging nodig. Ik leer hen de beginselen van het programmeren, hierdoor wordt logisch denken en ruimtelijk inzicht gestimuleerd. Daarnaast richt ik mij op het vergroten van het zelfvertrouwen en op het omgaan met (hoog)begaafdheid.  Ik vind het echt fantastisch om met die kleintjes te werken en ze te zien groeien naar de zogenaamde ‘growmindset’. Lees hier meer over op mijn pagina over (hoog)begaafdheid.

De Bee-bot
De Bee-bot is een soort robot die je handelingen kunt laten verrichten. Je kan hem naar voren en naar achteren laten verplaatsen en hem naar links en naar rechts laten draaien. Door dit in een bepaalde volgorde te doen, kan je hem dus een bepaalde route laten lopen. Ik gebruik bijvoorbeeld matten met letters, zo kunnen ze het beestje over hun eigen naam laten lopen. Ik werk ook met cijfers, plaatsjes en zelfs met complete kaarten. Het leuke aan werken met de Bee-bot is dat je werkelijk alles kan verzinnen. De school werkt ontwikkelingsgericht en thematisch, zo kan ik de lessen altijd laten aansluiten op het thema.

Kleutercoaching
Het is prachtig om te zien hoe fantasierijk de kleuters zijn en hoe zij om kunnen gaan met onverwachte gebeurtenissen. Ze schakelen erg snel, haken af als het saai wordt en zijn hier eerlijk over. Naast hun openheid zijn ze ook zo lekker onbevangen en nieuwsgierig, heerlijk! De uurtjes met de kleuters geven mij energie.

Mindfull
Kleuters leven veel meer in het hier&nu dan volwassenen. Daar waar wij ons laten leiden door de klok, zien zij de wereld door een heel andere bril. Ze voelen de spanning van andere kinderen of zien de vorm van een krokodil in een wolk. Ik probeer tijdens mijn coachingsuurtjes daar met hun bij stil te staan en tijd voor te nemen. Hopelijk kan ik zo niet alleen hun zelfvertrouwen of hun ruimtelijk inzicht vergroten of ze te triggeren tot logisch nadenken, maar ze ook te laten genieten van alle ervaringen die via hun zintuigen binnenkomen. Op deze momenten leer ik ze ook hun aandacht weer te vestigen op dat waar ze mee bezig waren.